I praktiken: Aktiviteter, undervisningsmaterial och tips & idéer

I praktiken: Aktiviteter, undervisningsmaterial och tips & idéer

  • Studenterna ska få en kopia av alfabetet som de kan hänvisa till och studera. Detta kan vara så enkelt som ett pappersark som visar alfabetet med både stora och små bokstäver. Beroende på ditt program kan du till och med skapa ett referensbroschyr för alfabetet för studenter, till exempel Läs- och skrivbroschyren som skapades vid Arlington Education and Employment Program (REEP) i Virginia, USA. Broschyren visar en sida i alfabetet med stora bokstäver följt av små bokstäver. Konsonanter visas i svart och vokaler i rött. Broschyren innehåller exempel på lång- och kortljudande vokaler tillsammans med visuella bilder (till exempel katt och kaka för bokstaven a) – en viktig komponent för att hjälpa elevernas ljud / symbolkorrespondens. Broschyren introducerar också konsonanter, vilket ger eleverna möjlighet att ringa en bokstav några gånger i en sträng slumpmässiga bokstäver (dvs bokstavsmatchning) och sedan skriva varje bokstav några gånger på övningsrader. Den senare övningen i broschyren presenterar bokstäver både med stora och små bokstäver. När broschyren fortsätter matchar eleverna korta ord som ser lika ut – till exempel ser de ordet gas och måste sedan cirkeln användas när ordet visas igen.

  • Ett annat sätt att öva alfabetet är med Alfabetbingo. Du kan enkelt göra det här spelet med rutnätliknande laminerade kort. Studenter kan använda mynt som markörer. Förutom att läraren leder spelet, kan eleverna bilda par eller små grupper för att ropa ut bokstäver. Alfabetbingo (och Word Bingo, som du kan använda när eleverna är bekvämare med alfabetet) är ett roligt sätt att öka igenkänningen av bokstäverna och öka medvetenheten kring ljud / symbol. Alfabetskort har en mängd olika användningsområden i klassrummet. Du kan använda dem för allmän alfabetpraxis eller för spel där eleverna ordnar bokstäver.

  • Eleverna har en modell med bokstäver på papper som de spårar. Varje bokstav visas med avbrutna rader som eleverna ansluter till (tänk på de bokstavspårningsmodeller som finns för små barn). Konceptet är detsamma för “connect-the-dots”. Eleverna bildar bokstäver som representeras med en serie prickar. Dessa aktiviteter är särskilt bra för studenter som behöver mer mekanisk träning med en penna.

  • Eleverna har ett papper med några ord som de har lärt sig. Men varje ord har den initiala bokstaven som saknas. Läraren / handledaren säger varje ord, och eleverna skriver i den saknade bokstaven. Du kan också förvandla den här aktiviteten till ett fullständig diktamen, där eleverna skriver ner ett ord eller ord som de hör saknas i frasen eller meningen.

  • Studenter kopierar en serie bokstäver som finns på tavlan eller på deras kalkylblad. Det här är en bra övning för eleverna, men kom ihåg att det kan ta lång tid att kopiera dem. Koka ner texten som de kommer att kopiera till ett minimum och ge dem tillräckligt med tid till att kopiera.

Källa: Jose Alijovin @Unspash
  • Sånger är alltid ett roligt sätt att lära sig ett nytt språk, och de kommer särskilt att tilltala dina elever. När eleverna har blivit bekanta med alfabetet övar de en låt med vad de har lärt sig.

Källa: Mohammad Metri @Unspash